¡Benvinguda!

Sigueu benvinguts a la nostra pàgina, que té com a finalitat ultima donar a conèixer a tots els ciutadans del barri de Santa Eulàlia de Provençana de l'Hospitalet, amb voluntat purament divulgativa, algunes fotografies i històries del nostre districte.

Esperem que us ajudi a descobrir o recordar les arrels de la barriada!

viernes, 1 de octubre de 2010

PAVIMENTACIÓ DEL CARRER AMADEU TORNER (1)

Al gener d'enguany (2010) vam començar les obres, dins del projecte residencial Gornal II i III (que s'està duen a terme entre els carrers Aprestadora, Narcís Monturiol, Ferrer i Guardia i Amadeu Torner) de l'arrenjament d'aquesta última via al tram comprés entre els dos primers carrers citats.
Mentre que contemplem el dia a dia dels treballs per a dignificar aquest troç de la barriada, imaginam-nos que quedarà de forma semblant al tram realitzat fa poc entre la Gran Via i el carrer de l'Aprestadora, pensem en com era aquest sector abans i com pot quedar una vegada finalitzin les actuacions urbanístiques que s'estan duen a terme. De segur que es millorarà aquesta banda del districte i augmentarà la qualitat de vida de tot l'entorn.
Pero... Quan es va obrir el carrer Amadeu Torner?. Per a contestar aquesta pregunta, rebusquem on podem (a les nostres fitxes i a internet) per a esbrinar les respostes a aquest interrogant.
De bon començament hem intentat saber qui era Amadeu Torner i no més hem pogut saber que es tracta (vox populi dixit) d'un terratinent d'aquesta part del barri que va arribar a un acord amb l'Ajuntament per a cedir els seus solars per a permetre obrir el vial.
Al pacte es va acordar que la nova via portaría el nom del donant. Documentalment, només trobem com a persona senyalada amb aquest nom a D. Amadeu Torner i Arquer, però no podem saber si es tracta de la mateixa persona o algú descendent seu. Aquest personatxe (l'Arquer, que no diem que sigui el del carrer) va està a primera línia informativa a finals de l'any 1933 i començaments del 34, arrel d'un afer al voltant de la apertura per part de l'Ajuntament de Barcelona d'un concurs obert per l'adquisició de 70 autobusos i 20 remolcs per al servei de vuit noves línies d'autobús.
L'assumpte va acabar malament, car que l'altre contendent a la concessió va denunciar l'Amadeo Torner d'intentar sobornar a alguns funcionaris municipals i algunes personalitats de la política.
L'Ajuntament va tractar el tema en divers plenaris i la justicia va intervenir, arrestat al nostre home i, fins i tot, demanat un suplicatori per a procesar a un diputat, presuntament implicat al cas.
Tornem al carrer... Sabem que el dia 1 de juny de 1954 l'Ajuntament (la Secció de Foment) va anunciar que s'estaba preparant la pavimentació de Amadeo Torner entre el carrer Santa Eulàlia i l'Avinguda del Carrilet.
El 24 d'agost de 1969 la ponencia d'Urbanisme i Vivenda donava noticia de la propera pavimentació del carrer des de los FF.CC. Catalanes (suposem que es tracta de l'Avinguda del Carrilet) fins a la Granvía. Amb alló es prevéia la total descongestió del trànsint rodat en aital zona, amb la finalitat de crear una via de penetració a la ciutat des de l'autovia de Castelldefels. Es déia que en un futur no molt llunyà la obra es complementaría amb un enllaç a diferent nivell d'accés a la Granvía.
El 22 de novembre del mateix any, l'Ajuntament féia l'aplicació pressupostaria de l'obra de pavimentació i el suplement del projecte complementari d'urbanització del carrer Amadeu Torner.
Per a no fer molt feixuc el tema, transcrivim la seguent crònica del butlletí d'informació municipal "HOSPITALET", año XVIII- Nº 69- 1er trim. 1971, págs. 26 y 27:
"A primeras horas del día 27 de enero de 1971, fue abierta al tránsito rodado la calle Amadeo Torner, en su tramo comprendido entre la calle de Santa Eulália de Provençana y la autovía de Castelldefels. Será ésta una de las más importantes vías de comunicación de la Ciudad, tanto por sus enlaces con Barcelona como con las otras poblaciones de la comarca. La salida a la Gran Vía consiste en dos direcciones, en palmera, con salidas reguladas por los correspondientes semáforos, y se calcula que podrá absorver una circulación de 1700 vehículos/hora.
El acto inaugural estuvo presidido por el Alcalde, señor De España Muntadas, miembros de los servicios técnicos municipales, jefatura de tráfico de la ciudad, así como los representantes del Negociado de Fomento, ponencia espectiva y una representación del distrito de Santa Eulália, presidida por su teniente de Alcalde, señor Zahonero." 
_________________________________________________________________

No hay comentarios:

Publicar un comentario