Com hem dit en d’altres ocasions, als voltants
de l’any 1998, la Junta Directiva d’aleshores de l’Arxiu Històric de Provençana
va decidir iniciar la confecció d’una mena de vademècum os es recollissin totes
les comunicacions que s’anaven recopilant sobre els fets històrics, les
persones i els elements físics que conformaven Santa Eulàlia, amb la intenció
de que servís d’instrument elemental de consulta per a tots els ciutadans del
barri (nois en edat escolar, sobretot) que s’apropessin a la entitat per a
demanar informació sobre qualsevol tema referit a l’esdevenidor eulalienc. Li
vàrem posar per nom “SANTA EULÀLIA DE PROVENÇANA, BRESSOL DE L’HOSPITALET”
El recull no pretenia tenir valor científic, car
la finalitat del mateix era apropar a l’intereressat a la qüestió requerida amb
esperit divulgatiu i animar-lo a que ampliés els seus coneixements consultant materials
contrastats a les biblioteques del barri i/o a l’Arxiu Municipal i al Museu de
la Ciutat.
Es van fer entrevistes a persones del barri i
es va obrir una petita xarxa de recollida de dades per anar dibuixant
l’esquelet d’aquell promptuari. Després d’un temps, es va decidir aplegar els
temes conreats en una “guia secundaria” de continguts bàsics ─ordenats en base
a un índex de temes relacionats entre si─, adjuntant les fotos que llavors es
desponien referides a les matèries exposades. Aleshores, Internet estava a les
beceroles i per aconseguir informació específica o material gràfic s’havien de
consultar llibres especialitzats, revistes locals o retalls de diaris difícils
de trobar.
Les obres de remodelació de l’Aula de Cultura
on s’hostatjava l’Arxiu van impedir que el “directori” pogués complir amb el
destí per el que havia estat elaborat. Des de les hores ençà, aquells apunts
han “descansat a la morada dels justos” del disc dur de l’ordinador de l’Arxiu i
mai no han vist la llum del dia, excepte algunes minses referències escrites a
aquest bloc.
Hem reflexionar moltes vegades sobre si era
oportú “donar llum” en aquest aparador que es el bloc de l’Arxiu a aquells textos elaborats fa
quinze anys, però sempre hem pensat que els escrits que vàrem acumular en
aquella època tenien un cert “toc naif” i que quedaven obsolets davant les
eines per a cercar dades de que avui disposem.
Malgrat això, també he tingut el dubte que si no
podria ser que les informacions recollides en ells podrien interessar, tal
vegada, a algun consultor d’aquesta humil eina que es aquest blogspot. Sempre
però, fins avui, havien optar per la primera opció de no publicar-les, però una
troballa accidental ens està fent sospesar la possibilitat de fer-lo. Que ha
succeït avui per a canviar d’opinió: Avui, ens hem topat a una cita atribuïda a
Voltaire que diu “Le mieux est l'ennemi du bien”.
François-Marie Arouet (París, 1694- 1778), l’escriptor
francès que s’amaga sobre el conegut pseudònim, fou la figura intel·lectual
dominant del seu segle que deixà una obra literària heterogènia i desigual a la
que sobresurten els seus relats i llibres de polèmica ideològica. Com a filòsof,
Voltaire va ser un genial divulgador, i el seu credo laic i anticlerical va orientar
als teòrics de la Revolució Francesa.
La frase esmentada es tradueix sovint com a “Lo
perfecte es enemic de lo bo”, encara que literalment es “El millor es enemic de
lo bo”. Pensant en la frase, i volent esbrinar el sentit últim de la sentencia,
ens hem trobat amb un concepte que no coneixíem: “La fal·làcia
del Nirvana”.
Com al joc infantil, una cosa porta a l’altre,
una frase, un concepte, du a un de diferent si volem entendre-ho tot: Què
significa “La fal•làcia del Nirvana”?. El mateix Internet que ens a portat a
l’arcà, hauria de donar-nos la resposta, la clau del que significa.
La definició mes tècnica ens diu que “La fal·làcia
del Nirvana” es l’error lògic de comparar coses reals amb coses irreals o
alternatives idealitzades. També pot referir-se a la tendència a suposar que
existeix una solució perfecta a un problema particular.
Dit en paraules senzilles, “La fal·làcia del
Nirvana” es quan rebutgem qualsevol cosa del mon real perquè ho comparem amb una
alternativa perfecta i irreal davant la qual empal·lideix en comparació. Això no
seria un problema, si no fos perquè ens impedeix fer coses.
En l’esforç per satisfer aquest anhelo d’aconseguir
la perfecció s’incorre, sovint, en errors més greus dels que es pretenen reparar.
Ens condueix, per exemple, a la inanició, a no fer res per la por de que allò
que farem no serà excel·lent, no serà perfecte.
La solució es que, malgrat que sabem que el
resultat aconseguit no serà del tot tant perfecte com el que volíem, paga la
pena començar a enllestir el que hem pensat fer, sense esperar a que es
materialitzin unes condicions idònies que no se sabem si arribaran a donar-se.
Però quan ho haurem decidit, s’ha de procurar fer una bona tasca per tal d’assolir
un treball reeixit. I això... Com es fa? Senzill: Fent el que s’ha de fer. La responsabilitat
es una qualitat que ens permet aconseguir les fites que ens hem plantejat
dintre dels terminis que nosaltres mateixos hem fixat.
La disjuntiva es esperar a tenir una
informació excel·lent sobre un tema per a posar-la al bloc ─encara que es trigui
anys i panys per a fer-ho─ o anar posant honestament les dades de que disposem
en cada moment, sabent que l’assumpte no està del tot saldat i que poden quedar
molts dubtes al respecte que no sabem resoldre de moment?
Després de pensar-ho molt, una vegada rebutjada
la procrastinació, hem optat per triar la segona possibilitat i, a partir d’aquest
moment, començarem a incloure al bloc articles escrits fa mes d’una dècada amb
la intenció de que alguns d’ells puguin interessar a determinats usuaris de la
xarxa i, àdhuc, li puguin servir d’incentiu per a cercar particularment mes informacions
sobre el tema, si es que el capítol l’ha despertat un cert encuriosiment.
No hay comentarios:
Publicar un comentario