El nom propi que duia aquest pont
no es el de un cognom molt conegut a l’actualitat hospitalenca, però durant
molts anys el pont d’En Ponsich va ser l’únic mitjà per a poder travessar les
vies del tren ─des de la barriada de Santa Eulàlia de Provençana cap a La
Torrassa─ sense córrer el perill de ser atropellat. El pont, que unia els dos barris
esmentats, estava situat al final del camí que, sortint de la carretera de
Santa Eulàlia (tot just davant la ermita dedicada a aquesta advocació mariana)
pujava el turó on s’inicia el Samontà i deixant a banda esquerra la Masia Alós,
s’enfilava fins a la trinxera (per on, deprimit, passava el ferrocarril) que
salvava el pont.
El nom Ponsich pertany a una
família noble catalana de Terrassa que varen emparentar amb els Alós, també de
la noblesa. Un dels Alós, Josep d'Alós i Ferrer (militar barceloní), propietari
de la masia Can Alós veïna a l’església de Provençana, va comprar al 1703 la
llança del terreny d'aquesta precària capella per 250 lliures, acceptant
l'obligació d'invertir-ne cent més en la reedificació de la caseta de la
capella al peu del camí.
L’any 1785 (el 25 d’abril) es va
anomenar un nou ermità per a la capella de Provençana i al document que es va aixecar
en aquell acte es deia que “el Ilustre Sr. Don Juan de Ponsich y de Alós” (la
representació primogènita dels Alós havia recaigut, feia temps, en els Ponsich)
pertanyia a la Junta d’Administradors i Copatrons de la Ermita y Capella
publica de Santa Eulàlia situada en la citada Parròquia de Hospitalet a los les
pertanyia el nomenar i triar un Custodi o Ermità.
Veiem doncs la relació existent
d’aquesta família amb l’indret on es trobaven la ermita i la masia (tot just a
la banda torrassenca del pont, existeixen dos carrers connectats: El de Alós i
el de Ponsich) i que l’any 1854 va veure arribar, entre fumeres i sorolls, el
tren, quan es va inaugurà la línia del ferrocarril de Barcelona fins a Molins
de Rei i després la línia de Vilanova el 29 de desembre del 1881. Segurament va
ser, després d’aquesta data, quan es va construir el pont que sortejava les
vies i que avui estem memorialitzant amb aquestes línies.
Passaren els anys i cada vegada
mes es va anar aguditzant la incomunicació entre els dos barris veïns, degut a
la pèssima permeabilitat de les vies. La zona de l'Hospitalet entre la carretera provincial i el pont era un constant
focus de brutícia, pobresa i inseguretat als voltants de les vies i als camins
per a travessar-les. L’Ajuntament decidiria solucionar aquest problemes i fruit
d’aquesta decisió es deuria aprovar la renovació de tot l’entorn, incloent el
pont.
El pont d’en Ponsich va ser enderrocat
i substituït per un ’altre nou i modern després de l’any 1968, car el dibuix
del mateix que adjuntem va ser presentat a una exposició de la col•lecció d’il•lustracions del dibuixant barceloní
Joan Soler-Jové, a cavall des anys 1969-1970.
Suposem que abans de enderrocar
el vell pont d’en Ponsich es va enllestir el nou que encara existeix, anomenat
popularment el “Pont de la Vanguard” per trobar-se al costat de la fàbrica del
mateix nom construïda als terrenys de la Masia Alós i que va entrar en
funcionament l’any 1970. L’any 1997, aquest pont va ser remodelat (s’hi van
instal·lar unes rampes), a causa de les protestes veïnals que exigien el canvi
de les escales, que es trobaven en mal estat..., però això ja es un altre
capítol de la historia de Santa Eulàlia de Provençana.
No hay comentarios:
Publicar un comentario