Iniciem
el nou curs 2013-2014 com vàrem acabar l’anterior: amb una aportació del Centre
d’Estudis de l’Hospitalet que manté amb al bloc de l’Arxiu Històric de Santa
Eulàlia de Provençana el compromís, que agraïm ben sincerament, d’aportar
mensualment alguna ressenya històrica relacionada amb l’esdevenidor de la
barriada.
El
professor Manuel Domínguez ens ofereix en aquesta ocasió la possibilitat de connectar-nos
amb un link que es deleixarà amb la lectura del relat d’un desplaçament a bord
del tren en la ruta entre Barcelona i Martorell, passant per les contrades
hospitalenques més properes a Santa Eulalia, un tema molt volgut pel “nostre
historiador de capçalera” al qual ha prestat la seva ploma en diverses ocasions.
El «Documents del Celh» de setembre de 2013 és el fragment d’un llibre, escrit per Victor Balaguer l’any 1857: la ”Guia-Cicerone de Barcelona á Martorell”. Es tracta d’una descripció del que podien veure els viatgers que pujaven als trens de la línia que unia aquestes dues poblacions, la tercera d’Espanya, inaugurada a finals de 1854.
Victor Balaguer (1824-1901) era un
escriptor polifacètic, principalment historiador, en llengua castellana i
catalana. En l’àmbit de la literatura es considerat un membre del moviment romàntic
i de la Renaixença. També va ser un actiu polític en els partits progressista i
liberal, ocupant càrrecs de ministre i diputat, sempre pel districte de
Vilanova i la Geltrú. En el moment d’escriure l’obra que ens ocupa, la seva
importància era més aviat cultural i acadèmica. Hem de tenir en compte que fou
ell qui va rebre l’encàrrec de proposar el nomenclàtor dels carrers de
l’Eixample de Barcelona l’any 1863.
En concret, ens interessen els capítols
IV i V, que són els que parlen de Santa Eulàlia, encara que el VI també pot
atreure la nostra atenció, perquè tracta de l’Hospitalet i en especial del
Tractat del que commemorem el tercer centenari. El capítol IV es diu La
Bordeta, i en principi no sembla que entri dins del nostre àmbit local.
Tanmateix, recordem el que hem comentat ja abans en aquest bloc: Santa Eulàlia
és la conseqüència del creixement de la Bordeta al llarg de la carretera al
voltant de 1850. De fet, dins d’aquest apartat descriu la fàbrica de La
Aprestadora Española, instal·lada al nostre barri a finals del 1853, com si fos
de La Bordeta. Bé, geogràficament podem dir que hi era, però administrativament
ja pertanyia al terme municipal de l’Hospitalet.
Val la pena destacar les paraules que
Balaguer dedica a la reputació de La Bordeta. Com unes dècades més tard passarà
amb La Torrassa, un barri de gent pobre, treballadora i immigrant, va ser
objecte de menyspreu.
Balaguer, enamorat del progrés del seu
segle, dedica la seva atenció a les xemeneies i al ferrocarril, però també a la
fèrtil agricultura de la Marina, regada amb les aigües del Canal de la Infanta,
del que explica la seva història.
Us deixem amb aquesta obra de fa més de
150 anys, que ens obre una finestra al passat del barri.
No hay comentarios:
Publicar un comentario