¡Benvinguda!

Sigueu benvinguts a la nostra pàgina, que té com a finalitat ultima donar a conèixer a tots els ciutadans del barri de Santa Eulàlia de Provençana de l'Hospitalet, amb voluntat purament divulgativa, algunes fotografies i històries del nostre districte.

Esperem que us ajudi a descobrir o recordar les arrels de la barriada!

martes, 25 de enero de 2011

PAS INFERIOR DE LA CARRETERA DE SANTA EULÀLIA (I)

ELS PRIMERS FERROCARRILS CATALANS

Els orígens del ferrocarril a Catalunya es remunten a mitjans el segle XIX. Els veritables protagonistes dels ferrocarrils de via ampla a Catalunya són noms concrets i les companyies privades que els construïren. Podem trobar noms propis com: Miquel Biada i Bunyol (1789-1848), a la línia de Barcelona-Mataró; Fèlix Macià i Bonaplata (1831–1892) a la línia Granollers-Sant Joan; Francesc Gumà i Ferran (1833-1912), a la línia  Valls-Vilanova-Barcelona o l'enginyer Michael de Bergue (d'origen anglés i veí de Barcelona) a la línia de Molins i Martorell que hagueren de fer esforços titànics, a banda de gastar gran part de les seves fortunes, per aconseguir veure construïts els seus somiats ferrocarrils. 
MIQUEL BIADA I BUNYOL
Fem una mica de història. Som a la primera meitat del segle XIX. La figura del ferrocarril -ultra de ser reconegut com a una eina portadora de desenvolupament i riquesa-, comença a ser el símbol i el motor de l'idea de l'innovació técnica en el camp del transport terrestre sorgida de les tecnologies de la primera revolució industrial, i a representar el principal paradigma de materialització del progrés de la societat.
IMPULSORS DEL TREN DE MATARÓ (1848)
El primer servei de ferrocarril del món ho había aconseguit Anglaterra al 1825. Després li siguiren Estats Units, França, Alemanya, Bélgica i Rusia. Espanya es convertiría en el seté país del món en posseir aquest mitjà de transport, ja que el primer ferrocarril a construir-se a l'Estat Espanyol quedaria inaugurat oficialmente a l'illa de Cuba (aleshores colònia espanyola) el diumenge 19 de novembre de 1837, amb la línia que anava des de La Habana fins a les localitats de San Felipe i Santiago de Bejucal i Güines.
Allà hi era llavors en Miquel Biada, un mataroní que havia fet "les Amèriques" amb èxit, i fou un dels convidats a la inauguració. Veient els avantatges d'aquest nou mitjà de transport es proposà connectar la seva vila natal (Mataró) amb Barcelona. Quan va tornar a Catalunya el seu projecte no va ser rebut amb gaire interès veient-se obligat a recórrer al estranger per obtenir el finançament necessari. A Londres es reuní amb un comerciant amic seu, Josep Maria Roca. Roca li encantà el projecte i usà els seus contactes per trobar el finançament. El 1843 quan ja tenien el projecte encarrilat demanaren la concessió del ferrocarril al govern, la qual els hi fou concedida el 13 d'agost de 1843.
Després de què Biada hagués de lluitar molt i superar moltes desconfiances, es constituí la Companyia dels Camins de Ferro de Barcelona a Mataró el dia 6 de juny de 1845 davant notari a Barcelona. Finalment el primer ferrocarril de la Península Ibèrica fou inaugurat el 28 d'octubre de 1848 sota una gran expectació. Lamentablement Biada no va poder veure complert el seu somni, ja que morí uns mesos abans.



FÈLIX MACIÀ I BONAPLATA  -  FRANCESC GUMÀ I FERRAN
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

No hay comentarios:

Publicar un comentario