Un dels primers
fenòmens immigratoris a l'Hospitalet i Santa Eulàlia es va produir a mitjans
del segle passat amb l'arribada de la revolució industrial a Catalunya, que
d'una població agrícola va passar a una d'industrial per la instal·lació de
fàbriques del tèxtil, metal·lúrgia, químiques, provocant un augment de treballadors
i la vinguda dels primers immigrants.
A Santa Eulàlia [1], pels volts del 1870, varen
venir unes famílies del nord d'Itàlia, principalment de les regions del Piamont
i la Llombardia, gent que ja tenia experiència en les indústries abans esmentades.
La seva ocupació no va ocasionar cap trauma, tenint present que el nombre de
habitants del barri era petit, els nouvinguts van assumir els costums, la
llengua i la manera de viure del país amb una integració plena. Tan és així,
que els fills varen tenir una actuació destacada, algun d'ells en el camp
industrial, cultural, social i esportiu, com els Frangioni, Cesena, Tibaldi [2] i altres com recordaran els mes antics del barri.
El poble de Santa Eulàlia ha tingut
sempre una actuació integradora des de aquests italians vinguts al 1870 i al
llarg del segle XX te unes dimensions espectaculars, primer amb la immigració
dels anys 20 de Múrcia i Almeria, a partir de 1950 d'Andalusia i d'altres
regions d'Espanya, actualment la del continent africà. La immigració es un
problema de convivència i comprensió i l'immigrant s'ha d'integrar.
Un d'aquest descendents italians es el
que ha fet l'escultura que tenim a la Plaça dels Avis. L'artista, escultor i
professor de l'Escola Massana es l’Hèctor Cesena, resident al barri. Aquesta
àvia, que encara trobaríem en algun poble rural de Catalunya, voltada d'arbres,
eucaliptus i altres plantes, abrigada amb una manta, un mocador al cap i les
mans juntes en una actitud de meditació i de pregaria i de protecció als que
venim al Casal.
Tanmateix, almenys en un primer moment,
no ho fa cap a migdia sinó que evita ocupar els fèrtils conreus de la Marina i
s’instal·la en l'estreta franja que queda entre la carretera i la doble barrera
del Canal i del ferrocarril. Així observem que la divisió en seccions censals
de 1887 parla del “eixampla de Santa Eulàlia”, referint-se a la petita trama
formada pels carrers de Maluquer, Salvador i el denominat “passatge A”. Aquesta
trama vuitcentista encara es conserva força intacta, com podem veure si
passegem pel carrer del Cavall Bernat.
L'abril de 1877 el mestre d'obres Melcior
Martí va rebre l'encàrrec de projectar la urbanització [3]
de la propietat de Alodia Salvador Colloso, esposa de Josep Maluquer de
Tirell, conegut polític i jurisconsult lleidatà. Començava la construcció de
l’eixampla [4] de Santa Eulàlia on hi havia, llavors,
uns 520 habitants (sense comptar el poblament dispers de les cases de pagès),
distribuïts 346 a la Carretera, 53 a la Riera Blanca i 121 al que ja s’anomena
carrer de l'Aprestadora; es a dir el tram del camí de la Barca del Prat més
pròxim a la Riera Blanca.
Els terrenys de “doña” Alodia a
Santa Eulàlia eren coneguts com “el criadero de sanguijuelas” o “debajor de la
Torrassa”, i limitaven, a ponent, amb la
propietat de José Colom al límit del qual
s'obriria el carrer Salvador. A l'est, una fillola procedent del Canal de l'Infanta, separava la seva propietat amb la
del Sr. Monter en el límit de la qual es traçaria el passatge A, actual
avinguda del Metro; al sud creuava la carretera de Barcelona al Garrofer i al
nord, tancant el perímetre, una franja de vinya propietat del Canal de
l'Infanta. En l'extrem nord del passatge A, sortia un camí que travessava la
via fèrria, conduint a les terres superiors de la Torrassa.
A la memòria
presentada conjuntament amb el projecte urbanístic, Melcior Martí dedicava
encesos elogis a L'Hospitalet, en la convicció de que la nostra vila es trobava
en la necessitat d'eixamplar-se, el que obligava a prendre terreny a
l'agricultura; el traçat del Canal de la Infanta creava uns saltants d'aigua
que proporcionava força motriu a indústries de recent instal·lació a Santa
Eulàlia dedicades a filats, teixits, tintoreries i adoberia, el que permetria tenir ocupats a molts
obrers. El continu creixement de la indústria
anava acompanyat d'un progressiu augment de construccions, particularment a la
província de Barcelona
L'idea del projecte consistia en obrir tres carrers en sentit transversal,
des de la carretera a l'extrem nord de la finca; aquestes vies s’anomenarien
Salvador, Maluquer i passatge A, utilitzant els cognoms de la propietària i el
seu marit per a retolar les
dues primeres. Al tercer carrer, el passatge A, la fillola que baixava l'impedia un traçat rectilini, però el major obstacle era
el propietari del costat que no
volia cedir 12 pams, tot esperant que es declares d'utilitat pública per treure
major profit.
De bon començament, el projecte urbanístic estava orientat a parcel·lar la
finca, per a que una part de la mateixa fora edificada i destinar la resta de
l'hort, jardí o pati, del que sortiria un conjunt harmònic, on poguessin
coexistir l'econòmic i l'artístic presidits per la higiene.
El carrer Isaac Peral i el Passatge núm. 2, que flanquejaven el carrer Maluquer i que sortien del carrer Cavall
Bernat, com aquest mateix, en el projecte original eren passos particulars
exclusius de veïns i propietaris, per a que tingueren accés als horts dels
habitatges que allí se anaven a aixecar.
El Sr. Melcior Martí explicava en la seva memòria que l'amplada dels
carrers estava en proporció a la seva longitud i l'altura dels edificis, pel
que considerava suficients unes voravies de 84 cm., que estarien obligats a
construir els propietaris i 5,12 metres per a
el pas de carruatges.
El mestre d'obres tingué molt a conta les pendents, afavorides per la suau
inclinació del terreny, iniciant als passatges intermedis els punts d'inici
dels declivis, que es dirigien por dos costats al
carrer Maluquer i per un al carrer Salvador. El passatge A havia de rebre per
Cavall Bernat el pendent de la inclinació, però en l'actualitat el punt alt
està a l'avinguda del Metro i el baix a Maluquer, evitant-se amb el traçat
original, que als períodes de pluja corres major caudal d'aigua, afavorint el
pas de transeünts i cavalleries.
Passadís de cases al carrer Cavall Bernat, núm. 24-26 (Foto de 1997)
|
També es projectà un pont a la entrada del carrer Maluquer, amb l'idea de
no interrompre el curs de les aigua pluvials que escorrien per la cuneta; al
carrer Salvador i al passatge A ja els havien per ser antics camins d'accés a
les propietats agrícoles. De la parcel·lació
dels terrenys de Doña Alodia s'obtingueren 86 solars, aprovant-se el projecte
d'urbanització a la sessió del consistori el 18 de juliol de 1877, presidit per
l'alcalde accidental Fortunato Prats i Carbó, ja que el seu germà Jaume,
alcalde constitucional, gaudia d'una llicencia de tres mesos per a restablir la
seva delicada salut.
L'ajuntament donà, així mateix, la seva conformitat als noms dels carrers,
autoritzant a la seva propietària per a que ella mateixa designes el nom del
passatge A. En aquest passatge, convertit actualment en avinguda del Metro, la
línia recta de la façana es trenca a l'altura del carrer de Cavall Bernat,
forçada per la fillola, el desplaçament de
la qual no es pogué realitzar per que el propietari veí no consenti en cedir
uns pams de terreny.
[1] Vicenç Maberto. Butlletí de l'Associació de Persones Majors. núm. 17. gener
del 1994.
Segons el Sr. Vicenç
Maberto, amb qui varen parlar el dia 13 de febrer de 1994, el seu avi va venir
de un poble del Piamont (regió de Sussa) nomenat Giagliona. De primer varen
viure a Sant Martí de Provençals, i posteriorment a Santa Eulàlia al carrer A (avui
Cavall Bernat). Posteriorment, i donat que deien que aquestes cases haurien de
ser enderrocades, el seu pare va comprar un solar al carrer Comerç on va
edificar una casa on encara avui viu ell. El seu pare va treballar a la
indústria de refractaris Pau Cucurny (Santa Eulàlia, 6) fins que la fabrica va
ser traslladada a Montmeló, moment en que va anar a treballar a La Farga. Allà
també treballaven, de fonedors, dos germans Cesena. Els Frangioni eren tres
germans i un d'ells va jugar a l'equip del Santa Eulàlia als anys 20. El camp
de futbol estava per sota del carrer Aprestadora, entre els carrers Comerç i
Prat de la Manta. Als seus voltants es varen edificar un munt de barraques, on
vivien gent emigrada de Almeria, que després van anar a viure a la Torrassa.
[2] A la sol•licitud dirigida el 10 d’octubre de 1940 al Governador Civil de
Barcelona per a tornar a reorganitzar el “Club de Pilota de l’Hospitalet”,
trobem com a signant a un Agustí Tibaldi Maretti, carreter veí del carrer Enric
Morera.
[3] Inocencio Salmerón. “Progrés”. núm. 43. desembre 1986. pàg. 8 i 9. Don Inocencio Salmerón va ser membre de la
Junta de l’Arxiu Històric de Santa Eulàlia durant el període 19997-1998 i autor
col·laborador d’articles apareguts a la revista de l’entitat “FITXES”
No hay comentarios:
Publicar un comentario