Clicar per a veure video
Com varen dir a l’entrada
que ven incloure el dia divendres, 7 de desembre d’enguany, el vint-i-nou de
desembre de l’any 1912 el “Carrilet” arribava al nostre terme municipal i, per tant,
a la nostra barriada de Santa Eulàlia de Provençana. Fa doncs, tot just avui
cent anys, que els ferrocarrils Camins de Ferro del Nord-Est d'Espanya
(Barcelona-Martorell) inauguraren la línia de Barcelona a Sant Boi. Tenia
parada a l'Hospitalet-Centre i a Santa Eulàlia.
Si be va ser ben acollit
per la població del barri, doncs que amb
el “carrilet” els eulaliencs podien arribar a l’estació de Magòria i des del
1926 a la plaça Espanya, les vies del “carrilet” varen dividir el barri en
dos, quasi tallant la comunicació entre la “Carretera” i l’Aprestadora. Hi
hagueren carrers –com el del General Prim- als quals, el carrilet suposava
tanta separació entre els dos trams en que quedava dividit per la via –i els
murs de maons que la protegien- que a banda i banda del ferrocarril s’organitzaven
sengles celebracions de Festa Major, amb dues comissions distintes, sense cap
relació entre elles doncs res no tenien a veure una amb l’altre.
Mica en mica, a mida que el
barri s’eixamplava i s’anava fent mes gran i dinàmic a ambdós costats de les
vies del Carrilet, el ferrocarril que travessava la barriada de nord a sud va
anar fent cada vegada mes nosa per a les relacions personals, culturals i
econòmiques entre els dos sectors de la barriada, la de l’entorn de la
“Carretera”, on s’aplegaven els comerços i les comunicacions i la zona dels
escombriaires, la que quedava per sota de la via. Procurarem explicar aquest procés de canvi
d’opinió entre la satisfacció inicial i el rebuig que el Carrilet va anar
despertant al llarg dels anys, fins que, amb l’arribada de la transició
democràtica, els veïns van reclamar el soterrament del “carrilet”, la qual cosa
es va aconseguir als anys noranta. L’any 1993 es posava la primera pedra de la
conversió de les vies del “carrilet” en un passeig arbrat que porta el nom
d’Avinguda del Carrilet.
A la primera part d’aquesta
recensió vàrem aportar les informacions al respecte que vam poder obtenir fins
al 1999 i en aquest suplement d’aquella entrada podríem afegir moltes més dades
de la història del Carrilet al seu pas per Provençana, però no volem esgotar el
tema per si mes endavant convé tornar a ell per altres motius.
Només dir en aquesta
presentació que l’estació L`Hospitalet - Av. Carrilet, única que es conserva a
la nostra ciutat a la mateixa ubicació, que va entrar en servei l’any 1912 amb
l’apertura de la línia des de Barcelona-Magòria fins a Martorell, no fou
soterrada fins el 9 de juliol del 1985, amb el tram compres entre Sant Josep i
Cornellà-Riera.
Per a cloure aquesta
entrada, ahir vàrem fer a peu, maquina de retratar en mà, el recorregut que
feia el Carrilet al seu pas per la barriada de Santa Eulàlia de Provençana i
ens vam trobar amb la sorpresa de veure passar pels mateixos indrets un “altre
carrilet” portant persones.
No hay comentarios:
Publicar un comentario